ΓΙΑ ΓΟΝΕΙΣ

ΕΚΛΕΚΤΙΚΗ ή ΕΠΙΛΕΚΤΙΚΗ ΑΛΑΛΙΑ !

Ο όρος «εκλεκτική» ή «επιλεκτική» αλαλία αναφέρεται σε απουσία λόγου που παρουσιάζει το παιδί σε επιλεγμένα περιβάλλοντα και καταστάσεις, ενώ κανονικά δεν παρουσιάζει καμία...

Περισσότερα

F.A.Q.

Δείτε τις απαντήσεις από τη Δρ. Γκόλτσιου, από τις πιο συχνές ερωτήσεις που έχετε για τα παιδιά σας.

Περισσότερα

τα νέα της Δρ. Γκόλτσιου

Griffiths Scales (1954 TO 2024) 70th Anniversary Celebration

06.11.2024 - 07:28

Η Δρ Γκόλτσιου παρακολούθησε το συνέδριο για τα 70 χρόνια χρήσης των Griffiths Scales. Ενδιαφέροντα θέματα που συζητήθηκαν:...

περισσότερα

Αναπτυξιακές διαταραχές: δεν θα έπρεπε οι παππούδες και οι γιαγιάδες να έχουν και αυτοί θέση;

12.03.2024 - 11:27

Σύμφωνα με το πλαίσιο που προτείνει η Διεθνής Ταξινόμηση της Λειτουργικότητας, της Αναπηρίας και της Υγείας (ICF) της ΠΟΥ, η οικογένεια...

περισσότερα

Όλα τα νέα

Αναπτυξιακή παιδιατρική / αναπτυξιολογία

Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΝΝΗΣΗ ΜΕΧΡΙ ΤΑ 8 ΧΡΟΝΙΑ


 

 

 

Προσοχή!

Οι παρακάτω αναπτυξιακοί σταθμοί είναι κατά προσέγγιση και τα ηλικιακά όρια δεν ισχύουν απόλυτα για  όλα τα παιδιά.

Ένα παιδί που δεν έχει ακόμα κατακτήσει τους σταθμούς που αντιστοιχούν στην ηλικία του δεν έχει απαραίτητα κάποιο αναπτυξιακό πρόβλημα αλλά χρειάζεται  αξιολόγηση η οποία μπορεί να γίνει μόνο από τον ειδικό παιδίατρο-αναπτυξιολόγο

ΗΛΙΚΙΕΣ ΣΤΑΘΜΟΙ

1μηνός

Αναγνωρίζει το πρόσωπο της μητέρας

Σταματά το κλάμα όταν η μητέρα του το πάρει αγκαλιά

2μηνών

Χαμογελά όταν του χαμογελάσουμε

3μηνών

Σταματά το κλάμα όταν η μητέρα του μιλήσει

4μηνών

Γυρίζει σ’ αυτόν που του μιλά

5μηνών

Ξεχωρίζει ξένα από γνωστά πρόσωπα

6μηνών

Κρατάει κουτάλι

Αντιδρά όταν του πάρουν το παιχνίδι που κρατά

Βάζει αντικείμενα στο στόμα

Θυμόμαστε: Η ψυχραιμία και η προνοητικότητα είναι τα κλειδιά της επιτυχίας! Κάνουμε λοιπόν το χατίρι του μωρού μας και το αφήνουμε να τρώει με τα χεράκια του φροντίζοντας προηγουμένως να έχουμε στρώσει ένα χαλάκι κάτω από το καρεκλάκι φαγητού. Το αφήνουμε να πειραματιστεί με το φαγητό και να καλλιεργήσει τη νέα του δεξιότητα. Άλλωστε, έτσι το βοηθάμε να αναπτύξει τη λεπτή του κινητικότητα και να μάθει να συντονίζει τις κινήσεις του ενώ ταυτόχρονα ενθαρρύνουμε την αυτονομία του. Όσο για τη γνωριμία με το κουταλάκι, την επιδιώκουμε κάθε φορά που τρώμε όλοι μαζί στο τραπέζι. Με την πολύτιμη βοήθεια της μίμησης, το μωρό μας πολύ γρήγορα θα καταφέρει να τρώει μόνο του –και να χορταίνει!

7 μηνών

Ξεχωρίζει ξένους από οικεία πρόσωπα

Τρώει μόνο του μπισκότο

Το μωρό μας ενθουσιάζεται και διασκεδάζει με κάθε νέα του ανακάλυψη. Χτυπώντας λοιπόν, τα δυο αντικείμενα μεταξύ τους ανακαλύπτει τη σχέση αιτίου- αποτελέσματος: κάθε φορά που τα χτυπάει, παράγεται ήχος.

Μπορεί εμάς να μας εκνευρίζει ο επαναλαμβανόμενος και με τον ίδιο ρυθμό ήχο, δεν έχουμε όμως παρά να σεβαστούμε τον ενθουσιασμό του.    Εισαγωγή στη μουσική με  το ξυλόφωνο, τα καμπανάκια, τα παιχνίδια όπου πατάς κουμπιά κι ακούγονται διάφοροι ήχοι, τα βιβλία με ήχους

8μηνών

Παίζει ‘κουκου-τσα’

Απλώνει τα χέρια και ζητά αγκαλιά

9μηνών

Τρώει μπουκίτσες με τα χέρια

10μηνών

Χαμογελά και παίζει με τον καθρέπτη

11μηνών

Παίζει με τον εαυτό του στον καθρέπτη

1 έτους

Γνέφει «γεια σου»

13μηνών

Κτυπά παλαμάκια

14μηνών

Υπακούει σε απλές εντολές «δώσε μου αυτό»

15μηνών

Δείχνει τα παπούτσια του

16μηνών

Αρχίζει να χρησιμοποιεί κουτάλι

17μηνών

Δείχνει ένα μέρος σώματος πάνω στην κούκλα (μάτια, μύτη, στόμα, χέρια, πόδια, μαλλιά)

18 μηνών

Καταλαβαίνει πότε είναι λερωμένο

19μηνών

Πίνει από κύπελλο

20 μηνών

Γυρίζει το πόμολο να ανοίξει την πόρτα

21μηνών

Βγάζει παπούτσια και κάλτσες

22μηνών

Δείχνει 2μέρη σώματος πάνω στην κούκλα (μάτια, μύτη, στόμα, χέρια, πόδια, μαλλιά)

23μηνών

Δείχνει 3μέρη σώματος πάνω στην κούκλα (μάτια, μύτη, στόμα, χέρια, πόδια, μαλλιά)

2ετών

Δείχνει >3μέρη σώματος πάνω στην κούκλα (μάτια, μύτη, στόμα, χέρια, πόδια, μαλλιά)

Βοηθά να το ντύσουν και να το ξεντύσουν

Χρησιμοποιεί λεξούλες για να ζητήσει φαγητό ή νερό

Παίζει παράλληλα με τα άλλα παιδιά

3 ετών

Μένει στεγνό κατά τη διάρκεια της ημέρας

Παίζει συμβολικό παιχνίδι

Τρώει μόνο του

Λέει το όνομά του-ξέρει αν είναι αγοράκι ή κοριτσάκι

Παίζει  με άλλα παιδιά της ηλικίας του

Μαζεύει τα παιχνίδια του όταν του ζητηθεί

4 ετών

Ξέρει το πλήρες όνομα του και πόσο χρονών είναι

Πλένει τα χέρια του και το πρόσωπό του με κάποια βοήθεια

5 ετών

Ντύνεται και ξεντύνεται μόνο του

Επιλέγει φίλους για να παίξει

6 ετών

Έχει έναν «κολλητό φίλο»/μία «κολλητή φίλη»

Ξέρει πού μένει

7 ετών

Μπορεί να δένει κόμπους

Ξέρει πότε είναι τα γενέθλιά του και την πλήρη διεύθυνση του

8 ετών

Μπορεί να λουστεί και να κάνει μπάνιο μόνος του, χωρίς βοήθεια

Ξέρει ακριβώς την ημερομηνία γέννησής του

 

Ενθάρρυνση αυτονομίας και κοινωνικότητας:

  • Δίνετέ του την ευκαιρία να παίρνει απλές αποφάσεις: Θέλεις να παίξουμε μέσα ή έξω;
  • Αφήστε τον να δοκιμάσει να τελειώσει μια δουλειά μόνος του, όπως το να ντυθεί μόνος του πρωί
  • Προσπαθήστε να έχετε αυστηρούς κανόνες υγιεινής και καθαριότητας (πλένουμε τα χέρια πριν το φαγητό, βουρτσίζουμε τα δοντάκια πριν τον ύπνο, μαζεύουμε τα παιχνίδια μας πριν πάμε βόλτα)
  • Αφήστε τα παιδιά προσχολικής ηλικία να σας βοηθήσουν με τις δουλειές του σπιτιού

 

Ανησυχητικά σημεία:

Κοινωνική επαφή

►   Δεν έχει καλή βλεμματική επαφή

►   Δυσκολεύεται να προσαρμοστεί σε αλλαγές

►   Δεν γυρίζει στο όνομά του

►   Δεν κοιτά προς τα εκεί που του δείχνουμε

►   Δεν παίζει παιχνίδι αλληλεπίδρασης

Αυτονομία

►   Δυσκολίες μάσησης, κατάποσης

►   Αρνείται κάποιες τροφές με συγκεκριμένο χρώμα ή υφή

►   Δεν βοηθά σε ντύσιμο-ξεντύσιμο

Τι γίνεται όμως με τα παιδιά που δεν αναπτύσσονται καλά στην κοινωνική επαφή, το δημιουργικό παιχνίδι και την επικοινωνία;

ή αλλιώς τα παιδιά με διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή  ή διαταραχή αυτιστικού φάσματος;

 

επόμενο προηγούμενο Όλα τα άρθρα

Δρ. ΚΩNΣΤΑΝΤΙΝΑ ΓΚΟΛΤΣΙΟΥ | © 2024 Web Design & Development by Generation Y